Portfolio
Wij ontwikkelen prikkelende concepten en zetten ons lokale creatieve netwerk in. Dit doen wij door te denken zonder belemmeringen, mensen in hun kracht in te zetten én met oog voor detail.
Wij ontwikkelen prikkelende concepten en zetten ons lokale creatieve netwerk in. Dit doen wij door te denken zonder belemmeringen, mensen in hun kracht in te zetten én met oog voor detail.
Hoeveel weten we echt van onze Friese geschiedenis? Hoe kunnen we daar meer van leren? Het project Tiidmasine van Arcadia is een project waarbij tien Friese verhalen, geschreven door Friese schrijvers, vertaald worden door een vette band naar tien nummers: een album van onze Friese geschiedenis. Ook werden er nog een aantal video’s bij gemaakt. Aan Studio Zeepsop om dit naar de eindfase te brengen en de albumpresentatie met ditzelfde multidisciplinaire karakter te produceren.
We startten de avond met een Keynote over het belang van het kennen van onze geschiedenis. Daarna wisselden beelden, korte pecha kucha’s met stukjes geschiedenis, en de band elkaar af of blenden zelfs in elkaar over. Er waren boekjes, met de tien Friese verhalen erin, die een ieder gratis mee kon nemen. De zaal was vol: we kijken terug op een prachtig project.
We mochten Marrit Jellema helpen met haar bijzondere albumpresentatie. We bedachten samen een goeie campagne, passend bij het verhaal wat ze wilde vertellen over rouw. We nodigden mensen uit door een telefoon op te sturen, met daarbij een kaartje “bel mij”. Als je het nummer belde, kreeg je het verhaal van Marrit te horen: over contact blijven houden tijdens deze zware periode. We maakten de prachtige kapel van dbieb intiem met aankleding en licht, en gaven mensen een speciale “troosttas” mee, die het gevoel en de gedachte achter haar album extra kracht bij zetten. Dankbaar om dit te mogen doen!
Wat te doen met een 224 jaar oud theater? De gemeente stelde een prijsvraag uit, waarbij de winst de aankoop van het theater en alle ruimtes en panden daaromheen is (aankoop of huur). Voorwaarden: een sociaal culturele plek met meer daginvulling. Ook hierin hebben we ons netwerk ingezet: iedereen die iets met schaaf wilde doen, mocht op de koffie komen. Na heel veel bakjes koffie en losse puzzelstukjes in een plan, hebben we de puzzel Agora gelegd: een plek voor onderwijs, sociaal domein, ontspanning, en de wijk. Hiermee hebben we gewonnen. Agora werkt met 25 partners, van NHL Stenden Hogeschool tot BOEL en Amaryllis.
Voor We The North mochten wij twee producties in september doen: In Den Haag tijdens het Prinsjesfestival, en in Meppel. We ontwikkelden hiervoor huisstijl, deden communicatie, planning, productie en in overleg met de opdrachtgever gaven we het programma vorm.
Zaterdag 3 september 2022 was het Uit in Huis festival: de start van het cultureel seizoen. Meer dan 30 culturele organisaties en instellingen openden hun deuren om je previews te geven van het komende seizoen, of om meteen met je aan de slag te gaan! Je kon genieten van bands, optredens, DJ’S en verhalenvertellers, en alles was geheel gratis! Studio Zeepsop mocht namens het DOLCI hiervoor de gehele productie, programma en marketing doen.
Het tweede makersuitje (na de Early Bird Morning Rave) was de Afternoon City Hunt. Tijdens de Afternoon City Hunt ging je als zzp-er op een speurtocht door us mooie stadsje en kwam je op plekken waar je nog niet eerder geweest was. Ook kwam je dingen te weten over onze stad, onze ondernemers en hun geschiedenis. In deze speurtocht streden steeds 2 teams tegen elkaar, maar je moest wel de tijd in de gaten houden! Wist je iets niet? Dan kon je een hulplijn inschakelen, maar dit kostte je wel tijd! De City Hunt startte bij de ondernemers van Hardwerk x Fogeltje en eindigde bij Cafe de Rus, waar we samen met de Oesterclub eten en drinken hadden.
Vanuit het onderzoek naar de impact van de maatregelen van Covid-19 op culturele en creatieve ondernemers in Leeuwarden is onder andere naar voren gekomen dat deze groep ondernemers de verbinding onderling mist. Daarom organiseerde Studio Zeepsop i.s.m. Mooiedingenmakers en met ondersteuning van de Gemeente Leeuwarden het makersuitje: een soort personeelsuitje, maar dan voor ondernemers. En dat deden we op het beste moment van de dag: vroeg in de ochtend!
Op een unieke locatie in de stad startte je als ZZP-er om 06:00 uur ‘s ochtends samen met andere ZZP-ers vol energie: even chillen met een kop koffie in de loungehoek, dansen met een sapje in je hand of keihard starten met de beste beats! De Early Bird was de energyboost van de week!
Op 21, 22 en 23 april 2022 was Leeuwarden het decor van de betoverende theatershow van Theater Tol: Tolworld. Deze unieke samenwerking tussen internationale artiesten van het Vlaamse theatergezelschap Theater Tol en Friese kunstenaars resulteerde in een spectaculaire voorstelling op grote hoogte. Tolworld beleefde in Leeuwarden zijn wereldpremière! Hiervoor heeft Studio Zeepsop (in opdracht van de Gemeente Leeuwarden) meegedacht in conceptfase, en heeft het de vergunningaanvraag en productie gedaan (in samenwerking met Gaastra Produkties). .
Wat is het effect van de financiële injecties en investeringen van de Provincie in kunst en cultuur? Welke groei maken organisaties door, en wat levert zo’n boost, stimulans of waardering op?
Om dit in kaart te brengen gingen we een dag in gesprek met alle organisaties. We gingen op pad in het Culturele Landschap: de KultuerKosmos. Voor deze dag maakten wij programma, deden we alle communicatie en productie.
Voor het project Kunst in je Buurt van het Generatiehuis hebben wij een huisstijl en strategie ontwikkeld. We werkten hierbij samen met veel van onze bubbels: voor design, en voor concept. Onder andere werkten we hier met Josan van der Wal en Cote Create.
We ontwikkelden een huisstijl die herkenbaar was, paste bij het gevoel en het merk generatiehuis: dichtbij, in je eigen dorp of stad, benaderbaar en laagdrempelig.
In oktober 2021 mochten wij, met veel passen en meten binnen Covid-19 en terwijl we nog in het verificatieproces met de gemeente Leeuwarden zaten voor de aankoop van Zalen Schaaf, De Joodse Bruiloft hun podium bieden. Deze bijzondere voorstelling heeft maar liefst 32 volledig uitverkochte shows in een maand gedraaid. We zijn erg trots dat we samen met alle lokale partijen dit hebben kunnen doen: het verhaal hoorde op deze plek, en iedereen hoort het te horen.
Leeuwarden was de stad voor Roze Zaterdag in 2021. Een prachtige dag, waarin wij ondersteuning boden in de productie: er kwam namelijk heel wat kijken bij dit evenement midden in de tijd van Covid-19.
In Leeuwarden wordt een nieuwe gemeenschap vormgegeven: De Zuidlanden. Een nieuwe plek met behoud van historie, een unieke plek met een dorps gevoel dicht bij de stad. Hoe zorg je voor sociale cohesie en verbinding in zo’n nieuwe gemeenschap? Hoe bouw je samen aan een sterke community waarin iedereen een toegevoegde waarde vindt, zijn ei kwijt kan en zichzelf kan ontwikkelen met de buurtgenoten? Aan Studio Zeepsop is gevraagd om in dit proces mee te denken. We ontwikkelden het concept van “De Boerderij”. De Boerderij van de Zuidlanden faciliteert. Een plek om iets te produceren met de gemeenschap. Een plek die het (sociale) landschap bepaalt, een plek die voelt als thuis, en een herkenningspunt. De Boerderij is overigens GEEN wijkcentrum. Het wordt namelijk grotendeels gevormd door de bewoners zelf. Het is een facilitator, maar geen organisator. Het biedt ruimte, maar niet per se een vast programma. Het is een plek voor experiment, maar de buurt bepaalt de proef.
Voor de Stanfries X werden wij gevraagd om hun te helpen bij de ontwikkeling van hun concept naar een haalbaar plan voor subsidieverstrekkers. Hierin hebben we het concept opnieuw vormgegeven, het “Zeepsop”-sausje toegevoegd, en er een logisch samenhangend verhaal van gemaakt. Ook schreven wij aanbiedingsbrieven en maakten wij contact met fondsen/deden aanvragen.
Ilse Vos maakte een prachtig gedicht om de Friese Olympische en Paralympische spelers te bedanken voor hun inzet en deelname in Tokyo. Ivo Kraan en Annelies Visser maakten daar een prachtige video bij en Mirjam van Duin danste hierin. Ook Lesley willen we bedanken voor de mooie muziek en Renco de Vries voor de mastering! Christa Niklewicz maakte nog een Nederlandse hertaling onder de video. Wij zijn super trots op het resultaat voor onze opdrachtgever de Provincie.
Dunlop bestaat 100 jaar. De uitvraag was simpel: organiseer een festival voor de medewerkers van Dunlop waarin het kantoor en de fabriek meer verbonden wordt. We organiseren een festival met een aanloop met diverse trajecten met medewerkers en op het gebied van verduurzaming. We verbinden hogescholen aan deze thema’s, en onze bubbels aan de medewerkers. Hiermee bouwen we op naar een festival met als thema het Industriële Circus, waarbij we het restmateriaal van Dunlop hergebruiken.
In de zomer van 2021 staat de binnenstad van Leeuwarden in het teken van de Nassau’s, en in het bijzonder: het leven van Maria Louise. Wat nou als we mooie arrangementen maken van deze verschillende programmaonderdelen, en dat we de ondernemers in de binnenstad vragen om aanvulling te geven hoe zij die arrangementen kunnen versterken?
Voor de Gemeente Leeuwarden hebben wij in december 2020 onderzoek gedaan naar de impact van de maatregelen rondom Covid-19 op de culturele en creatieve sector in Leeuwarden. Hier is een adviesrapport uitgekomen inclusief aanbevelingen, wat als onderlegger is gebruikt voor het maken van een raadsvoorstel rondom het nieuwe steunpakket. Een aantal onderdelen van deze aanbevelingen (onder andere voor langere termijn, ook na Covid-19), worden nu achter de schermen langzaam gerealiseerd door Mooiedingenmakers
Tijdens de lockdown alsnog genieten van de lokale makers? Merk Fryslân vond een oplossing: een online “advent” kalender, tijdens deze lockdown, waar je elke dag verrast wordt door een nieuwe maker. Studio Zeepsop mocht zes van deze makers aanleveren, waarvan vier iets nieuws hebben gemaakt speciaal voor deze dagen.
Voor Dukaat bewind ontwikkelden we hun merkstrategie: hoe bouw je een groter klantenbestand op, geleidelijk, binnen een wereld waarin grote partijen vaak vaste lijntjes en contacten al hebben?
Dukaat bewind heeft een vrij unieke propositie. Niet alleen doordat er een combinatie met mentorschap optreedt, maar ook door de brede kennis van de professionals in de organisatie, in alle aspecten die komen kijken bij het veld. Deze USP’s zijn essentieel om de juiste klantenbasis op te bouwen. Om deze klanten te bereiken, moet je deze aspecten vertalen naar een goede merkstrategie. De merkstrategie bouwden op drie pijlers: kennisdeling, persoonlijke benadering en heldere communicatie: de UPS’s van het bedrijf die ook zichtbaar en in het oog springen bij de klanten.
STEDSK is een project van, voor en door Leeuwarders, om een stukje bewustwording en verbinding te creëren tussen inwoners onderling, en organisaties. Met STEDSK zetten we in 2022 tien grote installaties van kunstwerken van quotes van Leeuwarders in coronatijd door de stad. Aan de Leeuwarders de taak om de quote te vinden die hun in deze coronatijd het meest een positieve boost te geven, hier een foto mee te maken, en te delen op social media met #stedsk. Na drie weken onthullen we de verhalen van de mensen achter deze quotes in de LC en op Omrop Fryslan: wel Leeuwarders, maar niet waar je vaak meteen verbinding mee hebt: mensen uit de GGZ, VNN, Fier, Expats, vluchtelingen of uit de gevangenis bijvoorbeeld. Hierdoor zorgen we voor bewustwording en verbinding: we leveren namelijk alle foto’s af bij de mensen van wie de quote afkomstig is. STEDSK is een megahyperlokale samenwerking tussen zorg- en welzijnsorganisaties, journalistiek, en cultuur.
Binnen een week 33 figuranten voor een internationale science fiction film regelen? Is gelukt! En we maakten ook nog wat draaiboeken en waren assistant director! Waarom we dat doen? Omdat we het belangrijk vinden dat ook grote partijen uit de randstad naar Friesland komen en ervaren dat hier ook van alles mogelijk is, en er genoeg mensen zijn die dat willen regelen. En met succes: er komen meer producties van deze club aan!
De vrijwilligersdag van dbieb Leeuwarden was dit jaar volledig online. Zij vroegen Studio Zeepsop om een ode te maken aan de vrijwilligers, die als intro kan worden vertoond tijdens deze dag. Maar wie kan er beter vertellen wat de impact van deze vrijwilligers op het leven van hun cursisten is, dan de cursisten zelf? Daarom bedachten wij het concept Oogst, en haalden we de opbrengst van een jaar lang begeleiding op. Dit deden we met de cursisten, door middel van het schrijven van een dankbrief, waar zij op camera de vrijwilliger mee verrasten.